BTW aangifte 4e kwartaal 2016 uiterlijk op 31 januari 2017

De BTW aangifte voor het 4e kwartaal moet uiterlijk op dinsdag 31 januari 2017 bij de Belastingdienst binnen zijn. De aangifte kan onmiddellijk na afloop van het 4e kwartaal gedaan worden (in principe zijn alle BTW-transactie nu bekend).

BTW betaald u op aangifte. Dit betekend dat u het door u aangegeven aanslagbedrag moet betalen. Ook uw betaling moet uiterlijk 31 januari a.s. binnen zijn. U heeft pas betaald als de Belastingdienst het geld op haar rekening heeft staan. Houdt daarom rekening met enkele dagen verwerkingstijd bij de banken en dat sommige banken op zondag geen betalingen verwerken.

Heeft u problemen met het doen van aangifte, vraag met redenen omkleedt onmiddellijk schriftelijk uitstel aan.

Doe uiterlijk op 31 oktober aangifte BTW 3e kwartaal 2016

De BTW aangifte voor het 3e kwartaal moet uiterlijk op maandag 31 oktober 2016 bij de Belastingdienst binnen zijn. De aangifte kan onmiddellijk na afloop van het 3e kwartaal gedaan worden (in principe zijn alle BTW-transactie nu bekend).

BTW betaald u op aangifte. Dit betekend dat u het door u aangegeven aanslagbedrag moet betalen. Ook uw betaling moet uiterlijk 31 oktober a.s. binnen zijn. U heeft pas betaald als de Belastingdienst het geld op haar rekening heeft staan. Houdt daarom rekening met enkele dagen verwerkingstijd bij de banken en dat sommige banken op zondag geen betalingen verwerken.

Heeft u problemen met het doen van aangifte, vraag met redenen omkleedt onmiddellijk schriftelijk uitstel aan.

Doe uiterlijk op 31 juli aangifte BTW 2e kwartaal 2016

De BTW aangifte voor het 2e kwartaal moet uiterlijk op zondag 31 juli 2016 bij de Belastingdienst binnen zijn. De aangifte kan onmiddellijk na afloop van het 2e kwartaal gedaan worden (in principe zijn alle BTW-transactie nu bekend).

BTW betaald u op aangifte. Dit betekend dat u het door u aangegeven aanslagbedrag moet betalen. Ook uw betaling moet uiterlijk 31 juli  a.s. binnen zijn. U heeft pas betaald als de Belastingdienst het geld op haar rekening heeft staan. Houdt daarom rekening met enkele dagen verwerkingstijd bij de banken en dat sommige banken op zondag (31 juli!) geen betalingen verwerken.

Heeft u problemen met het doen van aangifte, vraag met redenen omkleedt onmiddellijk schriftelijk uitstel aan.

BTW aangifte 1e kwartaal 2016 uiterlijk 30 april a.s.

De BTW aangifte voor het 1e kwartaal moet uiterlijk op zondag 30 april 2016 bij de Belastingdienst binnen zijn. De aangifte kan onmiddellijk na afloop van het 1e kwartaal gedaan worden (in principe zijn alle BTW-transactie nu bekend).

BTW betaald u op aangifte. Dit betekend dat u het door u aangegeven aanslagbedrag moet betalen. Ook uw betaling moet uiterlijk 30 april a.s. binnen zijn. U heeft pas betaald als de Belastingdienst het geld op haar rekening heeft staan. Houdt daarom rekening met enkele dagen verwerkingstijd bij de banken en dat sommige banken op zondag geen betalingen verwerken.

Heeft u problemen met het doen van aangifte, vraag met redenen omkleedt onmiddellijk schriftelijk uitstel aan.

Webshop administratie: lust of last?

Je hebt een webshop. Je verkopen nemen toe. Administratie wordt een probleem. Door slim jouw ICT te koppelen bespaar je tijd. Ook krijg  je daardoor betere stuurinformatie. Je administratie wordt dan een lust. Ik noem hieronder welke systemen door webshop eigenaren gebruikt worden. Tevens beschrijf ik kort zinvolle koppelingen (aka interfaces) tussen de ict systemen.

Welke ICT systemen gebruikt een webshop?

Als je een webshop hebt, heb je veel ICT-systemen. Voor een webshop worden al snel:

  • webshop programmatuur;
  • content management systeem
  • betaalinterface

gebruikt.

Op de achtergrond zijn een boekhouding en een bankrekening aanwezig.  Al snel wil je klanten beter kunnen bedienen. Een customer management systeem en een voorraadmanagement systeem doen dan hun intrede. Bij toenemend succes zal een bestelsysteem worden ingezet. Je wilt je webshop meer responsive op individuele klanten maken. Kortom een veelheid aan systemen. Deze systemen hebben heel veel gemeenschappelijk data. Bij een paar verkopen is het overtikken van de gegevens geen ramp. Echter al snel nemen de administratieve verplichtingen teveel tijd in beslag. Ze houden je van het ondernemen af. Dit is te voorkomen. Koppel jouw ICT systemen aan elkaar. Hierbij geldt hoe eerder geregeld, hoe beter.

Als webshop ondernemer zul je verbaasd staan, echter het koppelen van ICT systemen vergt meestal een werkend internet. Dat is er meestal wel. Daarnaast moet je planmatig je gewenste koppelingen (laten) realiseren. Veel ICT kennis is hier meestal niet voor nodig. Als webshop eigenaar bezit je door ervaring al vaak de benodigde vaardigheden.

ICT koppelingen

webshop – boekhouding

Ik begin met de webshop. Veel gebruikte webshopproviders en -systemen zoals Magento en Woocommere bieden een standaard koppeling met veel gebruikte boekhoudsystemen. In deze koppeling worden klantgegevens en verkopen vanuit je webshop naar je boekhouding gestuurd. De meeste koppelingen doen dat bijna realtime. Kortom je boekhouding is wat betreft verkopen altijd bij. Erg handig voor b.v. de BTW aangifte. De prijs van de koppeling is uiteraard afhankelijk van wat je precies wilt. Standaardprogrammatuur op huurbasis begint bij ongeveer € 10,–/maand.

webshop – logistiek

Veel logistieke dienstverleners bieden in hun dienstverlening standaardkoppelingen met de grote webshopsystemen aan. Voordeel van deze koppelingen is dat je tot heel dicht bij de verzenddeadline verkopen en dus verzendingen kan aanbieden.  Prijs vanaf € 0,00.

webshop – payment service provider

De koppeling met de payment service provider in je webshop is tegenwoordig een noodzakelijkheid. Je klanten verwachten dat ze op alle mogelijke manieren kunnen betalen. Doormiddel van deze koppeling heb je (bijna) geen afnemersbetaalrisico. De kosten van deze koppeling zijn altijd het transactietarief van bijvoorbeeld Ideal of creditcard. Soms moet je ook een abonnementstarief betalen. Kijk zeker verder dan jouw bank.

webshop – voorraadmanagement systeem

Nemen het aantal transacties of het aantal producten toe, dan is een voorraadmanagement systeem aan te raden. Binnen een voorraadmanagementsysteem hou je de actuele en verwachte voorraad bij. Je wilt namelijk nooit “nee”moeten verkopen.  Door de koppeling webshop en voorraadmanagementsysteem kun je de actuele voorraad in de webshop laten zien. Ook kun je de voorraad beter sturen aka voorraadkosten en “nee”verkopen minimaliseren. Let wel op seizoensinvloeden. Bijvoorbeeld zonnebrandcreme wordt vooral in de zomer en op wintersport gebruikt. Ook hier ligt de prijs niet vast. Wat zijn jouw functionele eisen? Voldoen standaardoplossingen? De prijs begint bij € 0,00 en kan stevig oplopen.

Boekhouding – bank

De drie grote banken bieden bij hun zakelijke rekeningen”gratis” koppelingen met boekhoudpakketten aan. Ook het verwerken van een incasso- en betaalbestand (in PAIN-formaat) zit vaak in de aanbieding. Als je de boekhouding koppelt aan de bank kun je makkelijk inkomende betalingen aan openstaande verkoopfacturen koppelen en uitgaande betalingen eenvoudig vanuit de openstaande postenlijst genereren. Laat leveranciers middels UBL digitaal hun nota indienen. Het verwerken van het bankverkeer is dan in grote mate geautomatiseerd. De kosten van deze koppeling kunnen bij bank en boekhoudsysteem liggen. Orienteer je goed, want soms zijn de kosten van deze koppeling niet onmiddellijk duidelijk.

Boekhouding – Belastingdienst

Met enige regelmaat moet je informatie aan de Belastingdienst aanleveren. Denk bijvoorbeeld aan de BTW aangifte. De Belastingdienst heeft graag dat je deze gegevens digitaal aanlevert. Veel boekhoudsystemen bezitten deze mogelijkheid. Als je “bij”bent scheelt dit veel ergernis. Aangifte doen is dan een simpele druk op de knop. En het minder leuke deel de betaling op tijd doen.

Conclusie

Mijn conclusie is dat veel administratieve arbeid geautomatiseerd kan worden. Uiteraard hangt hier aan prijskaartje aan. Echter deze kosten wegen al snel op tegen de voordelen: minder arbeid, toegenomen tijdigheid van informatie en hogere betrouwbaarheid van stuurinformatie. Het moet wel geregeld worden. En hier komt mijn advies om het in vroeg stadium te doen om de hoek kijken. Echt niets is zo erg als een digitale puinhoop. Begin daarom met kleine hoeveelheden, bijvoorbeeld bij 5 tot 10 verkopen per dag. Het grote voordeel is dat individuele transacties goed door de alle systemen gevolgd kunnen worden. Problemen kunnen zo snel geïdentificeerd en verholpen worden. Op deze wijze maak je jouw systemen en jouzelf gereed voor grotere aantallen. Loopt alles vanzelf, dan rest niets anders dan op uitzonderingen te letten.

Wil je over ICT voor webshops meer weten? Neem contact op. Ik heb heel veel jaren ICT en implementatie ervaring.

 

 

Bitcoin uitgelegd voor ondernemers

Bitcoin is een digitale cryptomunt. Bitcoin bestaat uit digitaal geld en software. Deze munt wordt niet door banken, centrale banken of staten ondersteund. Wat zijn de voordelen en de risico’s in gebruik voor ondernemers. Eerst hoe werkt bitcoin?

Hoe werkt Bitcoin?

Maak de veiligheidsgordels vast. Hier volgt een zo eenvoudig mogelijke uitleg van complexe informatie-technologie. Bitcoins worden door gespecialiseerde software en computers gemaakt. Bitcoins bestaan uit razend ingewikkelde sleutels. Deze sleutels worden momenteel als onbreekbaar beschouwd. Bitcoins zijn dan ook niet te kopiëren. Het aantal te maken bitcoins is aan een maximum gebonden.

Voor het uitvoeren van transactie’s, overdragen van bitcoins van de ene partij naar de andere partij, is geen toestemming of vertrouwen van een derde nodig. Tussenkomst van een bank is niet nodig. Het uitvoeren van transactie’s is volkomen veilig. Iedere transactie voegt aan de sleutel een stukje code toe. De transactie’s worden in het gedecentraliseerde grootboek (voor de liefhebbers een blockchain ) bijgehouden. Door de decentralisatie van het grootboek is gegarandeerd dat transactie’s uitgevoerd worden en niet “zoek” raken.

Voor het uitvoeren van transactie’s is een bitcoinwallet handig. Wallets worden door vele partijen aangeboden. Uiteraard kun je ook door het uitwisselen van qr-codes of lange ingewikkelde adressen transacties uitvoeren.

Bitcoins kun je op veel marktplaatsen kopen en verkopen. Zoek maar eens op “bitcoins kopen”. Bitcoins hebben een bied- en laatkoers (verkoop- en koopkoersen).  De koersen kun je opzoeken. Kijk dan gelijk naar het verloop van de koers, dit komt later van pas.

Samengevat:

  1. Je installeert een wallet op pc of telefoon
  2. Op een marktplaats koop je bitcoins
  3. Deze bitcoins “stop” je in je wallet
  4. Vanuit je wallet betaal je digitaal (!) een ander
  5. Binnen enkele minuten heeft de ander “zijn” bitcoins en ben jij (een beetje) armer

Waar kun je het gebruiken?

In principe kun je bitcoins in iedere transactie gebruiken. Zolang beide partijen dit accepteren is dit geen probleem. Bedacht moet wel worden dat als voor een transactie grote hoeveelheden bitcoins gekocht c.q. verkocht moeten worden, dit van invloed op de koers kan zijn.

Op dit moment wordt bitcoin wereldwijd door early adaptors gebruikt. Wereldwijd zijn er, met name kleinere, ondernemingen die bitcoin als transactiemunt accepteren. Het grote voordeel is dan snelheid van verwerken en relatief geringe transactiekosten. Daarnaast zijn er met name kleine retailers waar de early adaptors komen of kopen die bitcoins als betaalmiddel accepteren.

Samengevat zijn de voordelen:

  1. Tegenpartijen ontvangen wereldwijd zeer snel hun geld
  2. Lagere transactiekosten
  3. Geen bank nodig

Mogelijke problemen

  1. Bitcoins worden alleen nog gebruikt door very early adaptors. M.a.w. nog niet vaak in het zakelijk verkeer
  2. Vanwege de anonimiteit van bitcoins worden bitcoins ook voor bedenkelijke transactie’s gebruikt. Banken en overheden gebruiken dit om bitcoin transactie’s bij voorbaat verdacht te maken
  3. Betalingen in bitcoins verlopen anders dan met reguliere munten. De medewerkers moeten daarmee kunnen omgaan
  4. Controlerende accountants zijn nog niet dol op bitcoins. Zij zullen zeker het in hun ogen onzekere en speculatieve karakter van bitcoins in het jaarverslag tot uitdrukking gebracht willen zien.
  5. Koersrisico: Je handelt altijd in euro’s. Zo nu en dan koop/verkoop je in bitcoins. Het aanhouden van meer dan noodzakelijk bitcoins is dan een vorm van speculatie.
  6. Koersverloop: De koers van de bitcoin is volatiel (wisselt sterk). Indien bitcoin de intermediaire munt is kan het koersverloop voor complexiteit in de onderhandelingen zorgen
  7. Spread: De handelsplatformen zijn nog niet altijd even efficiënt. De spread (= verschil tussen bied- en laatkoers) kan dan groot zijn. Dit kan de kosten van de transactie aanzienlijk verhogen

Bepaal zelf wat er met jouw werk gebeurt.

Je bent creatief, je maakt nieuw werk. Als dit werk in juridische zin oorspronkelijk is, bezit je daar auteursrechten op. Soms is het helemaal niet erg dat anderen jouw werk gebruiken. Uiteraard wil je aan dit gebruik grenzen stellen. Maar ja, hoe doe je dat?

Hiervoor is er een opensource-beweging opgericht die het juridische kader, licenties en tools voor het bepalen van gebruik door derden hebben ontwikkeld. Deze internationale beweging heet “Creative Commons”. Deze organisatie is van oorsprong Amerikaans. Zij hebben ook een zelfstandige Nederlandse afdeling. Creative Commons richt zich niet op software.  Wil je in het opensource domein software publiceren, dan is GPL waarschijnlijk de aangewezen licentie-paraplu.

Creative Commons heeft verschillende licentie-vormen ontwikkeld. Bij de Common Creative licentie’s moet de gebruiker altijd de naam van de oorspronkelijke maker vermelden. Daarnaast wordt per licentievorm bepaald of het werk commercieel gebruikt mag worden, of de opbrengsten gedeeld moeten worden en of het werk gewijzigd mag worden.

Bij de verschillende licentievormen heeft Creative Commons internationaal geaccepteerde standaard afbeeldingen ontwikkeld. Op hun webpage kun je de code voor de afbeelding van de door jouw gekozen licentie laten genereren. Bijvoorbeeld:

Creative Commons-Licentie
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie.

Mocht de tekst onder het icoon niet bevallen, dan kan dat uiteraard gewijzigd worden. Want ook deze afbeelding is open source:

Creative Commons-Licentie

Als op de icoon “geklikt” wordt, wordt de gebruiker naar de pagina van Creative Commons met uitleg over de licentie geleidt.

Fiscaal inkomen directeur/grootaandeelhouder

Als directeur/grootaandeelhouder (DGA) kun je zelf kiezen op welke wijze je inkomen uit de b.v. geniet. Gekozen kan worden tussen loon, dividend of waardevermeerdering van de onderneming (winst in onderneming laten). De dividendbelasting is al snel lager dan de inkomstenbelasting. Om de vlucht in dividend-uitkeringen te dempen gaat de fiscus uit van een minimaal, al dan niet fictief, fiscaal inkomen.

Bij het bepalen van het fiscaal inkomen hanteert de fiscus allerlei regels. Één van de regels is dat een directeur altijd aan de top van het salarisgebouw binnen de onderneming staat. M.a.w. de fiscus gaat ervan uit dat de directeur altijd (mede) het hoogste salaris ontvangt. Daarnaast hanteert de fiscus een minimaal fiscaal salaris. Voor 2015 en 2016 is dit salaris   € 44.000 . Dit salaris is incluis vakantie-uitkering en fiscale bijtelling lease-auto. Nu kan het voorkomen dat de b.v. te weinig winst maakt om dit salaris incluis werkgeverslasten te kunnen uitkeren. Indien deze situatie structureel is, bijvoorbeeld in de opstartfase, kan vooraf met fiscus een afspraak over het te hanteren fiscaal inkomen gemaakt worden. Let op: Bij een eenmalige verlies zal de fiscus normaliter geen aanleiding zien het inkomen laag vast te stellen.

Binnenkort is het weer aangifteseizoen 2015. De meeste ondernemingen weten nu wel ongeveer wat de resultaten over 2015 zullen zijn. Dus mochten er met de fiscus nog geen afspraken zijn gemaakt, dan is dit nu het meest geëigende tijdstip.

BTW aangifte 4e kwartaal 2015 uiterlijk 31 januari a.s.

De BTW aangifte voor het 4e kwartaal moet uiterlijk op zondag 31 januari 2016 bij de Belastingdienst binnen zijn. De aangifte kan onmiddellijk na afloop van het 4e kwartaal gedaan worden (in principe zijn alle BTW-transactie nu bekend).

BTW betaald u op aangifte. Dit betekend dat u het door u aangegeven aanslagbedrag moet betalen. Ook uw betaling moet uiterlijk 31 januari a.s. binnen zijn. U heeft pas betaald als de Belastingdienst het geld op haar rekening heeft staan. Houdt daarom rekening met enkele dagen verwerkingstijd bij de banken.

Heeft u problemen met het doen van aangifte, vraag met redenen omkleedt onmiddellijk schriftelijk uitstel aan.

Liquiditeitsplanning & Budget

Een liquiditeitsplanning geeft inzicht wanneer hoeveel geld wordt ontvangen of uitgegeven. Een liquiditeitsplanning geeft ook de perioden met kastekorten weer. Deze informatie kan gebruikt worden om te proberen met inkomsten en uitgaven te schuiven of ruimschoots op tijd met de bank afspraken te maken.

Het opstellen van een budget is haast nog belangrijker dan het budget zelf. In het proces van opstellen denk je na en maak je verwachtingen over de toekomst. In de loop van het jaar toets je regelmatig, bijvoorbeeld eenmaal per maand, of uitgangspunten en verwachtingen nog opgaan.

Wat is een budget? In de meest simpelen vorm een winst- en verliesrekening, een balans en een liquiditeitsplanning. Klinkt ingewikkeld echter als je een winst- en verliesrekening hebt dan volgt de liquiditeitsplanning “vanzelf”. Het opstellen van een omzet- en kostenbudget heb ik eerder beschreven. Éen opmerking: ik heb het hier over het opstellen van een budget voor kleine niet kapitaalintensieve ondernemingen. Bijvoorbeeld een budget voor een zzp’er, ambulante handel, creativeling etc..

Goed nu de liquiditeitsplanning. In het winst- en verliesbudget is geen rekening gehouden met betaaldata en belastingen. Eerst begin je met de verkoopontvangsten. Verkoop je contant dan hoef je niets te doen. Verkoop je op rekening, dan worden je facturen op of na de betaaltermijn betaald. Dus is de betaaltermijn 30 dagen, dan ontvang je betalingen van de verkopen over januari in februari. Echter sommige klanten hebben lak aan jouw factuurtermijn. Sommige retailers betalen eenmaal per kwartaal, overheden betalen nooit binnen één maand, drie is daar meer de regel. Om te kunnen verkopen moet je inkopen. Vaak koop je ook meer in, dan de individuele verkoop is. Bijvoorbeeld je moet een doos ijsjes inkopen voordat je één ijsje kunt verkopen. Deze inkopen moet meestal binnen 30 dagen betaald worden. Dus wederom de verkopen van januari, die moet je in december in voorraad nemen en daarmee in januari betalen. Uhmm, dan is ijsjes een slecht voorbeeld, echter het principe is duidelijk. Sommige kosten moeten vooraf worden voldaan. Denk aan huur en verzekeringen. Verwerk dat in je planning. Hierna verhoog je de posten, daar waar relevant, met de BTW. Tegelijk saldeer je de ontvangen en betaalde BTW per maand. In de eerste maand van ieder kwartaal moet aan de fiscus de BTW over het vorige kwartaal afdragen. Schrik niet als je BTW terugkrijgt. Bij sterke seizoensinvloeden kan dit het geval zijn. Nu resten nog twee stappen. Ten eerste vul aan het begin en eind van iedere maand je verwachte banksaldi in. De tweede stap is controleren of je ergens aan het eind van de maand rood staat. Is dat het geval, bereken eerst in welke week of weken van de maand het probleem zich voordoet. Kijk vervolgens of je door met uitgaven schuiven het probleem kan verhelpen. Mogelijk kunnen jouw afnemers eerder betalen. Mocht dit niet lukken, informeer zo snel mogelijk of je een rekening courant-faciliteit met de bank kan afspreken.

Goed mocht je ondertussen in mijn uitleg verdwaald zijn, dan kan ik je hiermee helpen. Bel of email mij dan. Kijk ook eens bij mijn services. Dan krijg je een idee van de kosten.